Welkom op de Grunaubaby homepageindex Forthcoming Event GBIIbDeutschland GBIII Deutschland Histories The Museumbabies Hungary Baby Baby in Brazil GB in Belgie DDR Grunau Baby GB in Austria Baby in Nederland GB in Danmark Cumulus Zlin 24 Krajánek GB in England SF27A

 

English language

Samengesteld door Luc Wittemans

Het eerste nummer (bijv. 1100) is het nummer van het inschrijvingsbewijs in België. In het geval van OO-CCP is C-267 het nummer van het inschrijvingsbewijs in Belgisch Congo (dit toestel had twee inschrijvingsbewijzen, wat niet ongebruikelijk was met toestellen in Belgisch Congo).

 

1100   Karpf Grunau Baby IIB (167 ?)

C-267

OO-CCP 10.09.1956 ingeschreven op naam van A. de Jacquier de Rosée, N'Kolo

       registratie in 1961 gewijzigd, eerst in 9O-CCP, kort daarna in 9Q-CCP

 

1258   Bauling Grunau Baby IIA (8 serie III)

       PH-102 (geschrapt in Nederland op 7.8.1959)

OO-ZUN 28.08.1959 ingeschreven op naam van Ghent Aviation Club vzw, basis Gent

11.06.1965 geschrapt uit het register als vernield

1984 gezien in min of meer volledige toestand tijdens de opendeurdag te Goetsenhoven

21.05.1995 heringeschreven als PH-102

Nota:  ingeschreven in België als "c/n" 516 maar dat is het nummer van het Nederlandse inschrijvingsbewijs

 

OO-ZCR

Een verhaal van Herman Vanhoutte

Ik heb de bijdrage gelezen van Luc Wittemans over de Grunau Baby in België.  Op de lijst ontbreekt de GB van mijn club, die in de periode 1964-1968 actief was in de club, en in de nazomer van 1967 vervangen werd door een spiksplinternieuwe K 8B.

Zoals zo vaak in die tijd ga ik er van uit dat die GB ook nooit ingeschreven werd in het Belgisch luchtvaartregister.  Ik herinner me dat op het richtingsroer OO-ZCR genoteerd stond, tevens de initialen van de milde schenker, wiens reclame op de romp en vleugelbovenzijde aangebracht werd, "COGNAC RHENARD".  Ik heb nog een foto van de doop van de zwever en wil u die graag indien gewenst doorsturen per e-mail.  De zwever bleef in een vervallen loods liggen tot die wegens de aanleg van een groenzone rond het vliegveld EBKT in 1980/1982 spoorloos onder de grond verdween.  Ik kan wel nog de plaats aanwijzen waar de zwever tesamen met een goevier III OO-SZC begraven ligt.   Tip voor archeologisch onderzoek ?

Het vervolg:

Ja, het verhaal klinkt ongelooflijk maar is het helemaal niet.   De GB en de Goevier stonden in een loods waarvan na een storm het dak gedeeltelijk was ingestort. Zoals zo vaak aanvang de 70iger jaren hadden die zwevers geen enkele marktwaarde en werden ze gewoon aan hun lot over gelaten.   Ik was toen nog een jonge knaap en ging regelmatig eens kijken.  Door water insijpelen en vochtigheid waren de zwevers in verregaande staat van ontbinding geraakt en er was in 1980 dan ook niemand bereid de restanten nog te redden.   Op een maandagvoormiddag maakte er een graafmachine dan maar korte metten mee : de loods werd gesloopt met nog aanwezig inboedel en de oppervlakte werd overdekt met vers aangevoerde aarde (de loods, een oude Duitse vliegtuigbox voor 2 Me 109G’s of  2 FW190A’s van de Luftwaffe lag half verzonken onder het maaiveld).
Overigens, op EBKT waren er ooit nog 2 andere GB’s in gebruik.  De "Golden River Aviation Club" (GRAC) had van ?  tot 1969 ook een GBIIb, volledig beige, ZONDER immatriculatie.  De club verhuisde in 1970 naar Amougies (EBAM) maar liet de GB achter op Wevelgem.  De GB werd vervangen door een Franse Fauconnet.
De beige GB lag lang in gedemonteerde toestand in de KFC-loods (nu Abelag jet service) tot ca. 1979.  Wat er toen mee gebeurd is weet ik niet.  Misschien weet Luc Wittemans meer.

De andere GB was een Franse Nord 1300, die aanvankelijk met hulpmotor op pyloon vloog als "OO-39" op Sint-Denijs-Westrem.    Gilbert Heyman, lid van de KFC en later vliegveldoverste op EBKT, kocht zich in 1973 de Nord 1300 en deed een paar opkalefaterwerken, de romp werd o.m. opnieuw in het rood geverfd.  De zwever kreeg als immatriculatie OO-ZGH, en hij vloog ermee in 1974 & 1975.

  foto’s van de doop van de GB III OO-ZCR "Cognac Rhenard" bij Zoute Aviation Club, datum niet precies gekend, ergens in 1964 of 1965.
De eerste foto is een plaatje : let ook op de schroef van de "autogiro" gebouwd als (waaghals)experiment door een clublid, alsook de staart van de oranje tiger moth sleepvliegtuig OO-EVO.
Aansluitend een foto uit 1967 van de goevier III OO-SZC die samen met de GB OO-ZCR onder de grond verdween in 1980.  Op de achtergrond in de verte aan de gliderstrip zie je ook de beige GBIIb van de GRAC.

Veel kijkgenot !

1410   Grunau Baby III (?)

       bouwjaar 1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen

OO-ZPY 16.04.1962 ingeschreven op naam van Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl, basis Casteau

       14.01.1972 geschrapt uit het register

1411   Grunau Baby III (?)

       bouwjaar 1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen

OO-ZUI 16.04.1962 ingeschreven op naam van Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl, basis Keiheu­vel, later Diest 02.07.1965 geschrapt uit het register als vernield

 

        

Dit is alles wat overblijft van Grunau Baby III OO-ZUI.  info Tom Van Calster

Het toestel werd volledig verwoest nadat de piloot in een onweerswolk werd opgezogen en in een zware stortbui trachtte het toestel aan de grond te zetten op 2 mei 1965 in een veld te Tessenderlo bij Diest

De vlieger bracht het er zonder kleerscheuren vanaf en is vorig jaar op pensioen gegaan na een 40-jarige carrière in de luchtvaart.

1412   Grunau Baby III (?)

       bouwjaar 1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen

OO-ZPR 22.07.1957 ongeval te Saint-Hubert

       09.05.1958 ongeval te Saint-Hubert

       16.04.1962 ingeschreven op naam van Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl, basis Gent

       17.10.1965 ongeval te Spa

       13.01.1978 geschrapt uit het register als vernield

       24.06.1980 (factuurdatum 25.03.1971) heringeschreven op naam van G. Englebert, (woonplaats Haversin)

       12.11.1988 verkocht aan R. Cuypers, niet in luchtwaardige toestand en opgeslagen te Herselt

       14.05.1990 ingeschreven op naam van J. Haepers, basis Keiheuvel

       21.07.1990 gezien in luchtwaardige toestand tijdens de International Vintage Glider Club Rallye te Keiheuvel

Het toestel heeft een nieuwe thuis;namelijk Rob Van Geffen & Steven Van Loven hebben het overgenomen van de heer Jos Haepers.Ik heb ook enkele gegevens uit het vliegtuig inschrijvingsboek. Ik heb op je webpage bouwjaar 57 zien staan.
Hier enkele gegevens uit het boekje:
OO-ZPR
BVL nr: 92/E321
Constr : A SCHLEICHER
Type : Grunau Baby III
reeksnr : 4016-III-4
Bouwjaar : 1951
Het toestel werd aangekocht in vliegklare staat, maar heeft een gedaantewissel ondergaan(in mijn woonkamer).In 11,12,13 augustus 2006 zullen we aanwezig zijn op het 50 jarig bestaansfeest van aeroclub Keiheuvel te Balen Belgie.


OO-ZPR in de woonkamer van Steven van Loven

 

1724   Grunau Baby III (1)

       ex D-6107

OO-ZIO 10.05.1967 ingeschreven op naam van Aero Club van Brasschaat, vzw, Brasschaat

       13.12.1975 verkocht in gedemonteerde toestand aan F. Van den Borne & J. Baecke

       09.02.1981 ingeschreven op naam van G. Guillaume, basis Weelde

       25.01.1988 ingeschreven op naam van S. Vanuytrecht, basis Goetsenhoven

       28.12.1988 ingeschreven op naam van L. Van Der Heyden, basis Goetsenhoven

       07.05.1998 ingeschreven op naam van D. Quaeyhaegens, basis Diest Thans wordt deze Baby te koop aangeboden (12-3-2005)

 

3156   Grunau Baby III (?)

       bouwjaar 1945

OO-ZFH 30.06.1980 ingeschreven op naam van F. Henrard, officieel is de basis Temploux maar staat waarschijnlijk op een trailer bij hem thuis

 

Vroeger was het niet nodig om zweefvliegtuigen op het register in te schrijven om ermee te kunnen vliegen binnen België. Voor het buitenland was een inschrijvingsbewijs uiteraard wel nodig. Later gingen ook verzekeringsmaatschappijen een inschrijvingsbewijs vragen vooraleer een verzekering kon afgesloten worden. Omdat het niet verplicht was, werden vooral in de jaren vijftig weinig zweefvliegtuigen ingeschreven. Aan sommige exemplaren werd wel een registratie toegekend zonder dat evenwel een inschrijvingsbewijs uitgereikt werd. Vandaar dat héél wat zweefvliegtuigen nooit officieel op het register kwamen of jaren gevlogen hebben zonder inschrijvingsbewijs om pas vele jaren later officieel ingeschreven te worden. De drie in België gebouwde Grunau Baby's OO-ZPR, OO-ZPY en OO-ZUI zijn voorbeelden van toestellen die achteraf toch op het register kwamen. Hieronder enkele Grunau Baby's waarvan het bestaan bevestigd werd door allerlei documenten en die een registratie toegewezen kregen maar die nooit een inschrijvingsbewijs kregen.

 

OO-ZBA Grunau Baby II

Onbekende voorgeschiedenis, nu in het "Brussels Air Museum" (officieel de luchtvaartafdeling van het Koninklijke Legermuseum te Brussel). Was naar verluid uitgerust met een hulpmotor

 

PL-37 Grunau Baby III  
 Onbekende voorgeschiedenis, nu in het "Brussels Air Museum" (officieel de luchtvaartafdeling van het Koninklijke Legermuseum te Brussel). Serie nummer 82/55. Op 9 maart 1955 in gebruik genomen.

 

OO-ZJO of OO-ZJD Grunau Baby (?) ex D-4016

Gezien bij M. Gomez in zijn werkplaats te Gosselies en volgens de eigenaar OO-ZJD en aangekocht bij een niet nader bepaalde club "in het noorden van het land". Eind 1987 verkocht aan R. Cuypers & J. Haepers; later verkocht R. Cuypers zijn helft aan J. Haepers. Registratie OO-ZTO voorbehouden voor R. Cuypers op 21.1.1988 en voor J. Haepers op 20.3.1990. Een nauwgezette inspectie van het zweefvliegtuig leverde de Duitse registratie D-4016 op maar niet de laatste letter van de Belgische registratie die op het toestel geschilderd was

 

OO-ZPE Grunau Baby (?)

Gebruikt door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl  maar nooit officieel ingeschreven

 

OO-ZPH Grunau Baby (?)

Gebruikt door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl  maar nooit officieel ingeschreven

 

OO-ZPP Grunau Baby (?)

Gebruikt door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl  maar nooit officieel ingeschreven. Verkocht aan D. Branche en opgeslagen te Stevoort. Verkocht aan C. Hugon in december 1984

 

OO-ZPQ Grunau Baby (?)

Gebruikt door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl  maar nooit officieel ingeschreven

 

OO-ZPS Grunau Baby (?)

Gebruikt door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl  maar nooit officieel ingeschreven. Gecontroleerd door de technische afdeling van het Bestuur voor Luchtvaart te Saint-Hubert op 3.4.1957

Beginscherm