|
Samengesteld
door Luc Wittemans Het
eerste nummer (bijv. 1100) is het nummer van het inschrijvingsbewijs in België.
In het geval van OO-CCP is C-267 het nummer van het inschrijvingsbewijs in
Belgisch Congo (dit toestel had twee inschrijvingsbewijzen, wat niet
ongebruikelijk was met toestellen in Belgisch Congo).
1100
Karpf Grunau Baby IIB (167 ?) C-267
OO-CCP
10.09.1956 ingeschreven op naam van
A. de Jacquier de Rosée, N'Kolo
registratie in 1961 gewijzigd, eerst in 9O-CCP, kort daarna in 9Q-CCP
1258
Bauling Grunau Baby IIA (8 serie III) PH-102 (geschrapt in Nederland op 7.8.1959)
OO-ZUN
28.08.1959 ingeschreven op naam van
Ghent Aviation Club vzw, basis Gent 11.06.1965 geschrapt uit het register als vernield
1984 gezien in min of meer
volledige toestand tijdens de opendeurdag te Goetsenhoven
21.05.1995 heringeschreven als PH-102 Nota:
ingeschreven in België als "c/n" 516 maar dat is het nummer
van het Nederlandse inschrijvingsbewijs
OO-ZCR Een verhaal van Herman Vanhoutte Ik heb de bijdrage gelezen van Luc Wittemans over de Grunau Baby in België. Op de lijst ontbreekt de GB van mijn club, die in de periode 1964-1968 actief was in de club, en in de nazomer van 1967 vervangen werd door een spiksplinternieuwe K 8B. Zoals zo vaak in die tijd ga ik er van uit dat die GB ook nooit ingeschreven werd in het Belgisch luchtvaartregister. Ik herinner me dat op het richtingsroer OO-ZCR genoteerd stond, tevens de initialen van de milde schenker, wiens reclame op de romp en vleugelbovenzijde aangebracht werd, "COGNAC RHENARD". Ik heb nog een foto van de doop van de zwever en wil u die graag indien gewenst doorsturen per e-mail. De zwever bleef in een vervallen loods liggen tot die wegens de aanleg van een groenzone rond het vliegveld EBKT in 1980/1982 spoorloos onder de grond verdween. Ik kan wel nog de plaats aanwijzen waar de zwever tesamen met een goevier III OO-SZC begraven ligt. Tip voor archeologisch onderzoek ? Het vervolg:
Ja, het verhaal klinkt ongelooflijk
maar is het helemaal niet. De GB en de Goevier stonden in een loods
waarvan na een storm het dak gedeeltelijk was ingestort. Zoals zo vaak
aanvang de 70iger jaren hadden die zwevers geen enkele marktwaarde en
werden ze gewoon aan hun lot over gelaten. Ik was toen nog een jonge
knaap en ging regelmatig eens kijken. Door water insijpelen en
vochtigheid waren de zwevers in verregaande staat van ontbinding geraakt
en er was in 1980 dan ook niemand bereid de restanten nog te redden.
Op een maandagvoormiddag maakte er een graafmachine dan maar korte
metten mee : de loods werd gesloopt met nog aanwezig inboedel en de
oppervlakte werd overdekt met vers aangevoerde aarde (de loods, een oude
Duitse vliegtuigbox voor 2 Me 109G’s of 2 FW190A’s van de Luftwaffe lag
half verzonken onder het maaiveld). De andere GB was een Franse Nord 1300, die aanvankelijk met hulpmotor op pyloon vloog als "OO-39" op Sint-Denijs-Westrem. Gilbert Heyman, lid van de KFC en later vliegveldoverste op EBKT, kocht zich in 1973 de Nord 1300 en deed een paar opkalefaterwerken, de romp werd o.m. opnieuw in het rood geverfd. De zwever kreeg als immatriculatie OO-ZGH, en hij vloog ermee in 1974 & 1975.
Veel kijkgenot !
1410 Grunau
Baby III (?)
bouwjaar
1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen OO-ZPY
16.04.1962 ingeschreven op naam van
Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl, basis Casteau
14.01.1972 geschrapt uit het register 1411 Grunau
Baby III (?)
bouwjaar
1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen OO-ZUI 16.04.1962 ingeschreven op naam van Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl, basis Keiheuvel, later Diest 02.07.1965 geschrapt uit het register als vernield
Dit is alles wat overblijft van Grunau Baby III OO-ZUI. info Tom Van Calster Het toestel werd volledig verwoest nadat de piloot in een onweerswolk werd opgezogen en in een zware stortbui trachtte het toestel aan de grond te zetten op 2 mei 1965 in een veld te Tessenderlo bij Diest De vlieger bracht het er zonder kleerscheuren vanaf en is vorig jaar op pensioen gegaan na een 40-jarige carrière in de luchtvaart. 1412 Grunau
Baby III (?)
bouwjaar
1957; gebouwd door J. Neyns, Tienen OO-ZPR
22.07.1957 ongeval te Saint-Hubert
09.05.1958 ongeval te Saint-Hubert
16.04.1962 ingeschreven op naam van Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl,
basis Gent
17.10.1965 ongeval te Spa
13.01.1978 geschrapt uit het register als vernield
24.06.1980 (factuurdatum 25.03.1971) heringeschreven op naam van G.
Englebert, (woonplaats Haversin)
12.11.1988 verkocht aan R. Cuypers, niet in luchtwaardige toestand en opgeslagen
te Herselt
14.05.1990 ingeschreven op naam van J. Haepers, basis Keiheuvel 21.07.1990 gezien in luchtwaardige toestand tijdens de International Vintage Glider Club Rallye te Keiheuvel
Het toestel heeft een nieuwe thuis;namelijk
Rob Van Geffen & Steven Van Loven hebben het overgenomen van de heer Jos
Haepers.Ik heb ook enkele gegevens uit het vliegtuig inschrijvingsboek. Ik heb
op je webpage bouwjaar 57 zien staan.
1724 Grunau
Baby III (1)
ex
D-6107 OO-ZIO
10.05.1967 ingeschreven op naam van
Aero Club van Brasschaat, vzw, Brasschaat
13.12.1975 verkocht in gedemonteerde toestand aan F. Van den Borne & J.
Baecke
09.02.1981 ingeschreven op naam van G. Guillaume, basis Weelde
25.01.1988 ingeschreven op naam van S. Vanuytrecht, basis Goetsenhoven
28.12.1988 ingeschreven op naam van L. Van Der Heyden, basis Goetsenhoven
07.05.1998 ingeschreven op naam van D. Quaeyhaegens, basis Diest
3156 Grunau
Baby III (?)
bouwjaar
1945 OO-ZFH
30.06.1980 ingeschreven op naam van
F. Henrard, officieel is de basis Temploux maar staat waarschijnlijk op een
trailer bij hem thuis
Vroeger
was het niet nodig om zweefvliegtuigen op het register in te schrijven om ermee
te kunnen vliegen binnen België. Voor het buitenland was een
inschrijvingsbewijs uiteraard wel nodig. Later gingen ook
verzekeringsmaatschappijen een inschrijvingsbewijs vragen vooraleer een
verzekering kon afgesloten worden. Omdat het niet verplicht was, werden vooral
in de jaren vijftig weinig zweefvliegtuigen ingeschreven. Aan sommige exemplaren
werd wel een registratie toegekend zonder dat evenwel een inschrijvingsbewijs
uitgereikt werd. Vandaar dat héél wat zweefvliegtuigen nooit officieel op het
register kwamen of jaren gevlogen hebben zonder inschrijvingsbewijs om pas vele
jaren later officieel ingeschreven te worden. De drie in België gebouwde Grunau
Baby's OO-ZPR, OO-ZPY en OO-ZUI zijn voorbeelden van toestellen die achteraf
toch op het register kwamen. Hieronder enkele Grunau Baby's waarvan het bestaan
bevestigd werd door allerlei documenten en die een registratie toegewezen kregen
maar die nooit een inschrijvingsbewijs kregen.
OO-ZBA Grunau
Baby II Onbekende
voorgeschiedenis, nu in het "Brussels Air Museum" (officieel de
luchtvaartafdeling van het Koninklijke Legermuseum te Brussel). Was naar verluid
uitgerust met een hulpmotor PL-37
Grunau Baby III
OO-ZJO
of OO-ZJD Grunau Baby (?) ex D-4016 Gezien
bij M. Gomez in zijn werkplaats te Gosselies en volgens de eigenaar OO-ZJD en
aangekocht bij een niet nader bepaalde club "in het noorden van het
land". Eind 1987 verkocht aan R. Cuypers & J. Haepers; later verkocht
R. Cuypers zijn helft aan J. Haepers. Registratie OO-ZTO voorbehouden voor R.
Cuypers op 21.1.1988 en voor J. Haepers op 20.3.1990. Een nauwgezette inspectie
van het zweefvliegtuig leverde de Duitse registratie D-4016 op maar niet de
laatste letter van de Belgische registratie die op het toestel geschilderd was
OO-ZPE Grunau Baby (?) Gebruikt
door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl
maar nooit officieel ingeschreven
OO-ZPH Grunau Baby (?) Gebruikt
door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl
maar nooit officieel ingeschreven
OO-ZPP Grunau
Baby (?) Gebruikt
door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl
maar nooit officieel ingeschreven. Verkocht aan D. Branche en opgeslagen
te Stevoort. Verkocht aan C. Hugon in december 1984
OO-ZPQ Grunau
Baby (?) Gebruikt
door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl
maar nooit officieel ingeschreven
OO-ZPS Grunau Baby (?) Gebruikt
door Centre national de Vol à Voile (CNVV) asbl
maar nooit officieel ingeschreven. Gecontroleerd door de technische
afdeling van het Bestuur voor Luchtvaart te Saint-Hubert op 3.4.1957 |
|